بدنسازی

معرفی محصولات بدنسازی تن آراتک

بدنسازی

معرفی محصولات بدنسازی تن آراتک

  • ۰
  • ۰

پروتئین وی Whey

پروتئین وی Whey

پروتئین وی Whey

بررسی کلی و نحوه مصرف پروتئین وی Whey

پروتئین وی Whey

پروتئین وی Whey

برای هر ورزشکاری که بدنسازی را دنبال میکند استفاده از مکمل های غذایی توصیه میشود. خیلی از ورزشکاران در مراحل ابتدایی شروع این ورزش با استفاده از جذب مواد پروتئینی از طریق مواد خوراکی طبیعی به عضله سازی میپردازند. اما به مرور و با پیشرفت در تمرینات این نیاز در دوره های ورزشکار دیده میشود که از مکمل های غذایی برای افزایش بهره وری تمرینات خود استفاده کند. در این مرحله این خود ورزشکار است که انتخاب میکند که از مکمل های غذایی بهره ببرد یا خیر.

یکی از مکمل های غذایی بسیار پرکاربرد که تقریبا میتوان گفت در برنامه غذایی خیلی از ورزشکاران دیده میشود پروتئین وی Whey می باشد. اما به راستی این پروتئین چه مشخصه هایی نسبت به بقیه مکمل ها دارد که انتخاب آن را در اولویت قرار داده است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کرده ایم در دنیای علم هیچ پرونده ای مختومه نیست. همچنان تحقیقات بر روی این مکمل ادامه دارد. جالب است بدانیم که هنوز دلیل قاطع و محکمی کشف نشده است که اساسا چرا این مکمل برای بدن تا حد زیادی خوب است؟ و بهترین زمان مصرف آن چه زمانی باید باشد؟

درباره پروتئین وی Whey

منبع اصلی تولید این پروتئین شیر می باشد. شیر حاوی درصد بسیار بالایی از نوعی پروتئین به نام کازئین است و حدود بیست درصد از پروتئین شیر به وی Whey اختصاص پیدا میکند. در مرحله اولیه استخراج این پروتئین از شیر، این پروتئین مزه خاصی ندارد و بنابراین میتوان از آن در بسیاری از مواد خوراکی استفاده نمود.

همانطور که احتمالا همه ما میدانیم منبع اصلی تولید عضله در بدن ما پروتئین است. ما این پروتئین را معمولا با مصرف مرغ و گوشت در رژیم غذایی روزانه دریافت میکنیم. اما فرق اصلی پروتئین وی Whey نسبت به سایر پروتئین های مورد اشاره در وجود نوعی آمینواسید شاخه دار بنام BCAA است. وجود این آمینواسید نقش زیادی در متمایز شدن این پروتئین نسبت به سایر پروتئین هاست.

پروتئین وی Whey

تاثیر پروتئین وی Whey

زمانی که شما ورزش را به صورت نیمه حرفه ای و حرفه ای دنبال کنید متوجه این نکته خواهید شد که بدن ما توانایی تولید برخی آمینواسیدهای ضروری برای عضله سازی را ندارد. بنابراین ما ملزم به دریافت آنها از طریق منابع خارجی هستیم. وجود آمینواسیدهای شاخه دار در پروتئین وی Whey سبب میشود تا علاوه بر اینکه روند عضله سازی تسریع شود بلکه در تمرینات پرفشار نیز با مصدومیت مواجه نشویم. میتوان وی Whey را بعنوان یکی از کامل ترین مکمل های غذایی در بدنسازی معرفی نمود.

پروتئین وی Whey در حالت کلی به سه دسته تقسیم میشود. در زیر اشاره بسیار مختصری به این موضوع میکنیم.

1- پروتئین وی Whey کنسانتره

در نوع کنسانتره ما با میزان چربی و کربوهیدرات به مراتب بیشتری مواجه هستیم. و درصد خلوص آن 80 درصد می باشد.

2- پروتئین وی Whey ایزوله
3- پروتئین وی Whey هیدرولیز شده

درصد خلوص این دو نوع بین 90 تا 95 درصد می باشد. اما در نوع هیدرولیز شده آن میتوان به این نکته اشاره کرد که هضم با سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع آن صورت می پذیرد. بنابراین در مرحله انتخاب میتوان نوع هیدرولیز شده آن را در اولویت قرار داد.

اثرات مصرف پروتئین وی Whey

همانطور که اشاره کردیم مصرف این پروتئین میتواند مقاومت ورزشکار در تمرینات پرفشار را بالا ببرد. به عضله سازی کمک زیادی میکند و راندمان تمرینات را افزایش میدهد که در نتیجه آن با پیشرفت عضله سازی روبرو خواهیم بود. حتی اگر این مکمل را در مقام قیاس با سایر رقبایش بسنجیم به این نتیجه میرسیم که در دو فاکتور افزایش “سایز” و “توان” در عضلات، به مراتب بهتر عمل میکند.

مصرف این پروتئین میتواند با نظر پزشک و تحت رعایت رژیم های غذایی خاص در جهت کاهش وزن نیز تجویز شود. در این روش با در نظر گرفتن این نکته که پروتئین وی Whey  میزان اشتها را کاهش میدهد، فرد را در مسیر کاهش وزن قرار خواهند داد.

نحوه مصرف پروتئین وی Whey

نحوه معمول استفاده از این پروتئین قبل و بعد از تمرین است. میزان این مصرف معمولا حدود سی گرم در هر وعده بوده و حدود یک الی دو ساعت قبل از تمرین و بلافاصله بعد از تمرین میتوان آن را مورد استفاده قرار داد. البته در مرحله بعد از تمرین تا یک الی دو ساعت نیز زمان مناسبی برای مصرف آن خواهد بود.

اخطار مصرف!

در صورتی که پروتئین وی Whey را در برنامه غذایی خود دارید باید به موارد زیر دقت کنید!

مصرف زیاد این پروتئین میتواند با فشار زیاد بر روی سیستم گوارشی شما موجب بروز نفخ شود. عنوان شده است که مصرف بیش از حد آن میتواند بر روی کلیه ها و پوکی استخوان نیز اثرگذار باشد. بنابراین به هیچ عنوان به شکل خودسرانه آن را مصرف نکنید. شما بعنوان یک ورزشکار باید میزان دریافت پروتئین بدن خود در روز را بدانید. با دانستن این مقدار میتوانید برای ورود پروتئین به بدن خود برنامه داشته باشید. در صورت نیاز به دریافت بیشتر میتوانید از مکمل پروتئینی استفاده کنید.

پروتئین وی Whey

نتیجه گیری:

با توجه به توضیحاتی که در بالا به آنها اشاره شد، استفاده از پروتئین وی Whey میتواند به شما کمک زیادی کند. باید هدف خود را در ابتدا مشخص کنید. استفاده از این مکمل میتواند تغییرات ملموسی را در عضله سازی شما پدیدار نماید. ولی در نهایت این شما هستید که با توجه به هدف گذاری های خودتان، تصمیم به مصرف آن خواهید گرفت.

(مقاله مرتبط: کربوهیدرات و اثراتش در تمرین)

تندرست و پیروز باشد

منیبع:سایت تن آراتک

  • ۹۹/۰۲/۲۱
  • tanaratak fitness

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی